AVC-Terpsichorť


Docenten


Baykal Dogan


Baykal Dogan is geboren in 1975 in Turkije waar hij afstudeerde aan het conservatorium voor Turkse muziek en de dansacademie in Istanbul. Hij heeft ook een stage gelopen in Azerbadjan. Van 2001 tot 2010 is hij als danser en percussionist verbonden geweest aan het Internationaal Danstheater. Voor Paloina heeft hij een choreografie gemaakt van Kaukasische dansen en deze met de groep ingestudeerd. Sedert 2010 volgt hij een Master-opleiding aan het Rotterdams conservatorium in Turkse muziek en Flamenco muziek. Baykal maakt choreografieŽn en geeft lessen aan zowel professionele als amateur-dansgroepen.



Bianca de Jong


biancadejongnieuw.jpg Bianca de Jong geeft volksdansles vanaf 1977. Zij behaalde in 1987 de Benoembaarheidsverklaring van het toenmalige ministerie van WVC. Vanaf 1987 maakt ze studie van met name de Bulgaarse folklore. Zij heeft groepen, choreografen, dansdocenten en dorpsbewoners bezocht. Bianca geeft naast de lessen Bulgaars ook lessen Internationale dans en methodiek en didactiek van de volksdans in binnen- en buitenland. Lesgeven in volksdans is haar grote passie en ze beschouwt dit als een vak en een kunst op zichzelf. De basis voor haar lesgeven is het "dansend (aan)leren". Ook maakte Bianca enkele choreografieŽn voor binnen- en buitenlandse groepen, amateur en professioneel.

"Volksdansen en het lesgeven daarin houden mijn ziel gezond. Vanaf het begin was ik meest gefascineerd door de dansen van Oost-Europa, met name de dansen uit Bulgarije en Turkije. Ik noem ze wel mijn "eerste en tweede liefde". Wat mij drijft in het lesgeven is het delen van de passie, vreugde en liefde die ik voel voor de volksdans en voor de mensen die het uitvoeren. Ik ben zeer dankbaar voor de gastvrijheid en interessante ontmoetingen met mensen die hun volkscultuur zo gul met mij delen tijdens mijn (studie) reizen.".

Enige tijd geleden is Bianca gestart met het componeren van dansen gebaseerd op traditionele dansen, die door volksdansers met groot enthousiasme worden ontvangen. Traditie en de moderne samenleving, uitgedrukt in muziek en dans, ontmoeten elkaar in haar composities.



Caspar Bik


Caspar Bik is als kind al begonnen met volksdansen en het is sindsdien zijn passie gebleven. Caspar is in 2013 afgestudeerd als Docent Dans aan de dansacademie van Codarts, Rotterdam. Hij heeft in het kader van zijn studie onder meer onderzoek gedaan in Bulgarije, GeorgiŽ en Turkije. Hij heeft in diverse projecten en groepen meegedanst en gechoreografeerd, onder andere in Mladost, Holland Express, Dansgroep Hayde. Behalve als danser en dansdocent is hij ook actief als repetitor en als choreograaf. Onder de naam Cahoots ontwikkelt hij zelf dansprojecten. Caspar geeft cursussen met dansen uit het Zwarte Zee gebied.



DaniŽl Sandu


Daniel Sandu is in Boekarest geboren en is met Roemeense volksdans opgegroeid - hij zit sinds zijn zesde in het vak. Hij heeft gedanst bij Rapsodia Romana te Boekarest en bij Het Internationaal Danstheater te Amsterdam. Daniel is afgestudeerd aan de Rotterdamse Dans Academie als bachelor of dance in education met als specialisatie tapdansen. Door zijn ervaring als docent en als professionele danser is Daniel tot het besef gekomen dat ritme een fundamentele component van muziek en dans is. Van de grote rijkdom van verschillende passen, ritmische stampen en klapcombinaties van Roemeense volksdans naar tapdansen is maar een kleine stap. Ritme, Roemeens en Rroma (3R), het kenmerk van zijn workshops en cursussen, staat voor plezier, traditionele dansen, eigen choreografieŽn met traditioneel materiaal, en vrijheid in dans. DaniŽl staat bekend om zijn vernieuwende choreografieŽn en zijn lef om de folklore op een eigenwijze en uitdagende manier te presenteren. Bij zijn lessen durft hij niet alleen zelf te improviseren, maar laat hij ook zijn cursisten improviseren. Al improviserend komt de kracht van de dansers naar voren en leren zij hun eigen ritme te volgen.



Dick van der Zwan


dick van der zwan (4K) Dick heeft een lange en indrukwekkende carriŤre als docent op het gebied van de volksmuziek en de volksdans. Zijn curriculum vitae omvat Ė onder meer Ė een docentschap Volksmuziek, Methodiek, Didactiek, Dansanalyse, Notatie en Internationale Volksdans aan de Rotterdamse Dansacademie, een docentschap Algemene Folklore en Griekse Folklore bij de Kaderopleiding en werkzaamheden als docent bij het Internationaal Danstheater. Daarnaast treedt Dick op als docent Griekse volksdansen in binnenlandse en buitenlandse dansseminars. In het kader van zijn specialisatie in de Griekse Ė en met name de Grieks-Macedonische Ė dans heeft Dick gedurende tientallen jaren jaarlijks onderzoek gedaan en veldwerk verricht in Griekenland zelf. Dick heeft zich echter niet alleen bezig gehouden met het geven van dansopleidingen. Hij is ook betrokken en betrokken geweest bij het uitbrengen van CDís met Griekse en andere volksmuziek, hetzij als samensteller, hetzij als producent, hetzij als sound-engineer bij opnamen op locatie. En tot slot mag niet onvermeld blijven dat Dick ook verschillende publicaties over volksdans en in het bijzonder over de Griekse dans en muziek, op zijn naam heeft staan.



Genc Kastrati



genc kastrati Genc Kastrati is solo danser en choreograaf bij het Nationaal Ensemble voor volksdans en zang in Tirana. Daarnaast geeft hij dansles aan de Sport Academie, de Kunst Academie en enkele Hogescholen, incidenteel aan andere amateur dansgroepen in AlbaniŽ. Genci is cum laude afgestudeerd aan de Academie voor Schone Kunsten in Tirana. Genci richt zich op de dansen in hun traditionele vorm en laat zich leiden door de originele registraties, zoals deze in de jaren 1950 tot 1990 plaatsvonden in de dorpen en die gepresenteerd werden door dorpsgroepen tijdens de GjirokastŽr festivals. Authenticiteit staat voorop. Sociaal gezien is Genci een innemende persoonlijkheid met een bovennatuurlijke hoeveelheid energie en humor. Hij gebruikt de rustpauzes als momenten om uitleg te geven over de achtergrond en herkomst van de dansen aan de hand van een kaart. Hij stelt het zeer op prijs dat mensen interesse tonen in de Albanese volksdans en voelt zich dan ook iedere keer vereerd om les te mogen geven.



Jacqueline Bossink



jacqueline bossink (7K) Jacqueline is zo'n 25 jaar geleden gevallen voor het volksdansen toen ze ieder jaar naar MacedoniŽ ging. Elke avond werd er gedanst en het dansen leerde ze van de plaatselijke bevolking. Toen het volksdansen haar eenmaal in de greep had, is ze in Nederland op zoek gegaan naar een docent, die gespecialiseerd was in Macedonische dansen. Dat bracht haar bij Paul Mulders waar ze inmiddels al vele jaren danst. Daarnaast heeft ze Ė als zijn opvolgster - een aantal jaren privť-les gehad van Martin Ihns. Jacqueline is er trots op dat ze door zulke ďGrootmeestersĒ begeleid wordt. Ze beschouwt het als een eer om het Macedonische dansrepertoire verder te mogen uitdragen en te delen met haar cursisten.



Jan Knoppers


Jan Knoppers geeft dansles sinds 1979. Na zijn diploma LCA (Kunstfactor) Kaderopleiding studeerde hij aan de Rotterdamse dansacademie (Codarts) waar hij in 1989 afstudeerde in volksdans, jazzdans en tapdans. Zijn ervaring in dansen, lesgeven en ontwikkelen is zichtbaar in zijn lessen. Jan geeft zodanig beeldend les dat je direct begrijpt en voelt wat hij bedoelt. En alles met oog voor detail en overgoten met humor.




Loes Eijssens


loes eijssens (2K) Loes geeft vanaf 1980 Internationale dans aan allerlei doelgroepen en op elk niveau. In 1981 behaalde zij het Nevo (nu LCA) certificaat voor volksdansleiders. Zij volgt elk jaar allerlei specialisatie cursussen, om ook het nieuwe aanbod te kunnen aanleren. In 2001 heeft zij samen met een collega de CD "Interfolk 2" ontwikkeld (een CD met internationaal volksdans programma) en heeft zij in o.a. ItaliŽ, BelgiŽ en Nederland cursussen gegeven. In 1995 behaalde zij, bij de Dienst van de sport in Amsterdam, haar conditie-trainer diploma. Door dit te combineren met volksdans onstond er een cursus Conditiedans: een cursus waar de cursisten op een dansante- en sportieve manier aan hun conditie kunnen werken. Later heeft zij zich gespecialiseerd in kinderdans. In 1998 heeft zij meegewerkt aan de ontwikkeling van de Kinder CD "De Vrolijke Kring 3". Ook is zij sinds 1998 werkzaam bij Dans in School en Kunstweb in Amsterdam. Beide organisaties verzorgen dansprojecten in het basisonderwijs. Het is voor haar elke keer weer een uitdaging om op een zo helder mogelijke manier dansen aan te leren, en de cursisten met verschillende soorten dansen en stijlen kennis te laten maken. Dit alles gaat gepaard met veel dansplezier en gezelligheid.



Maria Speth


Maria_Speth[1] Maria Speth heeft zich gespecialiseerd in dans voor en met kinderen en jongeren. In Nederland heeft ze nieuw repertoire ontwikkeld waarin structuur en eigen invulling samengaan. Ze weet dansvaardigheid en danscreatie in harmonie te verenigen vanuit een heldere beweegreden. Zij is als docent verbonden aan Fontys Dansacademie Tilburg. Verder is ze als freelance docent werkzaam in dansacademies, conservatoria en pedagogische instituten in zowel binnen - als buitenland. Ze is betrokken bij de ontwikkeling van diverse internationale dansprojecten.



Nicolien Salomť


Op de maandagavond worden de cursussen Werelddans beginners en halfgevorderden gegeven door Nicolien Salomť. Dansen is Nicoliens leven lang al dat wat ze het allerliefste doet. Vanaf haar derde levensjaar keek ze haar hele verdere jeugd elke week weer uit naar de kinderdanslessen en als tiener hielp ze haar volksdansjuf met de kindergroepen. Als student is ze altijd blijven volksdansen en toen ze meer uitdaging nodig had, is ze in 1991 de kaderopleiding gaan volgen, toen nog van het LCA. Tijdens de opleiding werd haar eerste kind geboren, wat haar niet weerhield om de opleiding af te ronden en les te gaan geven. Ze gaf in die tijd lessen aan volwassenen en kinderen. Tijdens Nicoliens tweede zwangerschap kreeg ze last van bekkeninstabiliteit en kon/durfde een aantal jaar niet te dansen. Toen ze weer voorzichtig begon, merkte ze hoe erg ze het gemist had, dus toen ze weer zwanger werd, is ze hard aan het sporten gegaan en heeft de schade beperkt tot een half jaartje. In de jaren voor en na haar laatste zwangerschap heeft Nicolien jarenlang dansles gegeven aan peuters en kleuters.
Nicolien heeft een aantal jaren met heel veel plezier gedanst in de theatergroep van Radost in Delft, maar zag zich genoodzaakt hiermee te stoppen toen ze in 2004 een opleiding tot docent dansexpressie te gaan doen. Na de opleiding is Nicolien voor kunstencentrum De Kom in Nieuwegein dansprojekten gaan verzorgen op basisscholen en heeft ze vanaf 2008 tot 2014 in De Kom dansante vorming aan kleuters en kinderen gegeven. Ook heeft ze een aantal jaren de jeugd van Radost in Delft kindervolksdans gegeven. In 2004 heeft Nicolien haar volksdans docentschap weer opgepakt met MBVO (Meer Bewegen Voor Ouderen) volksdanslessen en sinds 2006 ook volwassenen bij Minka in Nieuwegein en Tarantella in Utrecht.



Paul Mulders


Paul Mulders is gedreven dansleider en specialist Macedonische dans die over de hele wereld mooie, vaak pittige dansen aanleert. Hij was een leerling van de beroemde gaida speler en dansdocent Pece Atanasovski. Bijna 20 jaar studeerde en danste hij bij Pece en was hij vele zomers tot 1990 Peceís assistent. Gedurende die jaren reisde Paul regelmatig naar MacedoniŽ waardoor hij een grote kennis van de taal en de cultuur heeft verkregen. Ook nu schoolt hij zich nog regelmatig op de Balkan zelf bij. Paul is didactisch zeer bekwaam en hij verstaat het als geen ander om zijn lessen met humor en anekdotes tot een bijzondere ervaring te maken. Zijn manier van lesgeven spreekt velen aan. Het repertoire van Paul bevat naast het vele dansmateriaal van Pece, ook talrijke door hem zelf verzamelde dansen. In de workshop komen beide aan de orde.



Sara Damen


Sara Damen is naar eigen zeggen, al op 4 jarige leeftijd begonnen met volksdansen. Ze heeft jaren gedanst bij Frits Meijer en 11 jaar deel uitgemaakt van de Demonstratiegroep van Gaida. In 2006 heeft ze de kaderopleiding nieuwe stijl afgerond. Als zijn opvolgster op het gebied van de Albanese dans heeft ze ook een jaar lang privť-les van Martin Ihns gehad. Het leuke aan volksdansen is voor Sara de diversiteit aan dansen en de culturele achtergrond van deze dansvorm. De volksdans heeft wortels en komt ergens vandaan. Het is geen mode-dans, die komt en weer gaat. Ook de muziek vormt voor Sara een belangrijke inspiratiebron met z'n onregelmatigheden en spannende ritmes. Het is muziek met diepgang, muziek, die niet "glad" is. De grote uitdaging voor Sara is en blijft het zo goed mogelijk uitvoeren van de verschillende dansstijlen. Daarop richt ze zich ook op als docente.

Sara heeft inmiddels twee bezoeken gebracht aan AlbaniŽ. Zij heeft daar lessen gevolgd, groepen bezocht en een festival bijgewoond. Haar programma bestaat uit een combinatie van traditioneel materiaal dat zij heeft meegenomen van haar reizen in AlbaniŽ, eigen choreografieŽn en het programma dat Martin Ihns aan haar heeft overgedragen.



Selena Onatli


Selena geeft bij ons de cursus 'Turkse Specialiteiten'. Zij zal de aandacht vestigen op de Turkse Roman stijl die ze gedurende haar verblijf in Istanboel heeft geleerd. Zij kreeg er o.a. privť lessen van Sureyya Adiloglu, afkomstig uit een Roma-dorp. De stijl kenmerkt zich als individuele dansexpressie (dansen in een kring met handen vast komt vrijwel niet voor). De stijl is ritmisch, sensueel en krachtig, en brengt de levensvreugde van de Turkse zigeuners tot uitdrukking. Naast Roman bestaan nog andere leuke stijlen waarvan ze er misschien een paar zal meenemen.



Sibylle Helmer


Sibylle verzorgt bij ons de cursussen Internationale Dans op de donderdagavond.
Ook geeft zij de specialisatiecursus Albanees: Sibylle heeft lang geleden toen Emin Islami in Nederland was (Dasme e RexhŽs is van hem) haar hart verpand aan de Albanese dans en muziek. In 2010 was zij voor het eerst op bezoek in AlbaniŽ en toen ontdekte ze dat ze ook het land, de cultuur en de mensen zeer waardeerde. Vorig jaar is zij 2x in AlbaniŽ geweest om zich echt te gaan verdiepen in de Albanese dans en om het land, de cultuur en de taal beter te leren kennen. Ook de komende zomer zal zij weer naar AlbaniŽ gaan voor verdere studie. Tijdens deze danscursus zal zij dansen aanleren van Genci Kastrati en Martin Ihns, van beiden krijgt zij privť les. Daarnaast zal zij ook vertellen over haar belevenissen in AlbaniŽ.
Foto door Wijnand Karel



Tanja Jager


Tanja is al 30 jaar actief als docente werelddans en geeft les zowel aan kinderen als aan volwassenen. Tanja vindt het belangrijk dat haar cursisten veel plezier beleven aan het dansen en niet alleen de pasjes correct uitvoeren. Haar cursussen zijn dus altijd heel gezellig en smakelijk lachen tijdens de les is zeker niet verboden! Tanja heeft in het verleden jarenlang les gegeven bij AVC, maar moest daarmee stoppen in verband met haar studie. Nu is zij terug bij AVC-Terpsichorť met een starterscursus werelddans.




Turgay Onatli


turgay onatli (2K) Turgay is in Istanbul op 8 jarige leeftijd met volksdansen begonnen. Sindsdien bepalen Turkse dans en muziek zijn leven. In 1984 is hij naar Nederland gekomen om hier als dansdocent, choreograaf en muzikant te werken. Inmiddels geeft hij in heel Nederland Turkse danslessen. Als choreograaf werkt hij voor verschillende demonstratiegroepen en als muzikant gaat hij mee naar hun optredens. Verder werkt hij regelmatig in het buitenland - in Amerika, Canada, Engeland, Zwitserland, Duitsland en BelgiŽ. Hij heeft ook meegewerkt aan een CD opname voor promotie van dansdocenten in Nederland, genaamd "Dancing with the Dutch". Zijn vak heeft hij geleerd door het gewoon te doen en zichzelf de spiegel telkens voor te houden, de reacties van zijn cursisten waren hierbij zijn wegwijzer. De dansen die hij introduceert houdt hij altijd zo authentiek mogelijk, maar voor de muziek kiest hij soms een andere weg. Authentieke muziek bestaat voornamelijk uit zurna en davul. Omdat Turgay ook muzikant is kan hij zijn lessen met deze instrumenten begeleiden; hij werkt echter meestal met muziekopnames. Soms maakt hij opnames samen met muzikanten in Nederland en probeert deze met veel verschillende traditionele instrumenten te arrangeren. Op die manier kan hij afwisselende en goed gestructureerde muziek aanbieden. Zo is het mogelijk dat cursisten ook na de cursus zelfstandig met het geleerde materiaal verder kunnen gaan. Turgay noemt zijn dansprogramma "Dansen uit AnatoliŽ" omdat culturen geen grenzen kennen. AnatoliŽ is een gebied dat voor een groot deel in Turkije ligt en de wieg van veel culturen is. Dit kan men zien aan de 7 uiteenlopende dansstijlen die van elkaar heel veel elementen hebben overgenomen. In zijn lessen probeert hij zoveel mogelijk dansen van deze stijlen aan te leren.